عنوان کتاب: طبیعت و طراحی

مولف: فروغ عموئیان

(عضو هیأت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه مازندران)

ویراستار: دکتر رضا ستاری

شابک: 2-91-6545-600-978

تعداد صفحات: 400 صفحه

انتشارات: دانشگاه مازندران

ارزش: 200000 ریال

 

یکی از روش‌های ایده‌پردازی در عرصه طراحی، بهره‌گیری از الگوهای فرم و عملکرد در طبیعت می‌باشد. طبیعت به واسطه مشخصات منحصر بفردی که دارد؛ از نظم و هندسه مشخصی تبعیت می‌نماید که اساس تجربیات طراحان در حوزه طراحی با الهام از طبیعت  می‌باشد. آفرینش و ساخت با فن‌شناسی طبیعت همواره از دیرباز تاکنون مورد توجه و الهام انسان بوده است؛ چه در طراحی‌های سنتی و چه در سبک‌های پس از انقلاب صنعتی، انسان همواره نیازمند استفاده از منابع الهام از طبیعت بوده است. امروزه نیز رویکردهای نوین در این عرصه، علوم جدیدی را پایه‌گذاری کرده است که در حوزه طراحی صنعتی، معماری، صنایع دستی، گرافیک، طراحی پارچه و لباس و طراحی مد و فشن کاربردهای متنوعی پیدا نموده است. یکی از جذاب‌ترین حوزه‌های طراحی ملهم از طبیعت، بیونیک دیزاین می‌باشد که با گرایش‌های متعدد و گوناگون، در صنایع مختلف ساخت و تولید مورد توجه و اقبال قرار گرفته است. طراحی پایدار، طراحی سبز، طراحی ارگانیک، طراحی اکونومی و ... سبک‌ها و دیدگاه‌های متنوع دیگری می‌باشند که در این راستا به حل مسایل طراحی می‌پردازند.

از آن جایی که دانشجویان رشته‌های هنر، در دروس نظری و عملی خود در زمینه چگونگی روند طراحی و فرم پردازی همواره با چالش‌ها و سوالاتی مواجه هستند، این کتاب با هدف آشنایی دانشجویان رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی با مبانی درک محیط و فرم‌پردازی، به زبانی ساده نگارش شده است. مباحث مطرح شده طوری ترتیب داده شده‌اند که خواننده بتواند هم با اصول مسأله‌یابی به صورت تئوری آشنا شود و در راستای موضوع کتاب، نظریه‌های علمی مرتبط را بشناسد و هم از این طریق اسلوب فرم‌پردازی به صورت عملی را آموزش ببیند. در انتهای هر فصل، تمرین‌هایی جهت یادگیری بیشتر، طراحی و تنظیم شده است که نگارنده بارها در طول سالیان تدریس در کلاس‌ها با دانشجویان تکرار و تجربه نموده است. از این جهت، این کتاب به عنوان یک ابزار کمک آموزشی جهت یادگیری مباحث طراحی با محوریت درس انسان، طبیعت، طراحی، برای دانشجویان رشته‌های هنر می‌تواند مفید واقع شود.

 

بخش نخست کتاب به فرم‌پردازی با استفاده از فرم‌های موجود در طبیعت و ایجاد نقشمایه و مدل‌های تکرار در طرحواره‌ها پرداخته و بخش دوم  به فرم پردازی با استفاده از قوانین حاکم بر فرم و عملکرد موجودات در طبیعت، آشنایی با بیونیک دیزاین  و بازشناسی عامل اصلی در تعیین پیکره محصولات و آثار در هنر و صنعت می‌پردازد.